مشروح میزگرد انتخاباتی به همراه حواشی (انتخابات مجلس هشتم 327)      

اولیاء: من اصلاح طلب نیستم!
پاک نژاد: وزرات کشور در تایید صلاحیت ها درست عمل نکرد.
صدرالساداتی: مهم ترین اصل در اقتصاد، اقتصاد اسلامی است.
نصرالهی: جامعه ما در حال گذار است و دموکراسی را تمرین می کنیم.
     m06
یزدفردا به نقل از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد : گزارش کامل میزکرد انتخاباتی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد بر روی لینک ادامه مطلب کلیک نمایید..
اولیا: من اصلاح طلب نیستم!
مهندس علی اکبر اولیا در این جلسه در پاسخ به اولین سوال جایگاه مجلس را قانونگذاری و نظارت دانست و گفت که بعد نظارتی مجلس ضعیف شده است و باید تقویت شود، وی در ادامه با اشاره به اینکه خاصیت اصلی انقلاب ما جمهوریت آن است از روند بررسی صلاحیت ها در این انتخابات به شدت انتقاد کرد و گفت وی را به دلیل نداشتن التزام عملی به اسلام در چند مرحله رد صلاحیت کرده تا اینکه در دقیقه 90 صلاحیت وی تایید شد. وی از رد صلاحیت آقایان رضوی و کلانتری نیز انتقاد کرد و در پاسخ به سوالی که رد صلاحیت ایشان را به دلیل تاخیر در استعفا از سازمان مدیریت دانسته بود، این موضوع را تکذیب کرد.
اولیا در ادامه با اشاره به اینکه تخصص چندانی در اقتصاد ندارد به روند استفاده از دلارهای نفتی در دولت نهم اشاره کرد و اظهار داشت این امر باعث ایجاد بیماری هلندی در اقتصاد می شود.
اولیا در پاسخ به سوال مربوط به انرژی هسته ای، با تاکید بر حق ملت ایران خاطر نشان کرد امام می گفتند هرجا دیدید دشمنان به مسئله ای خیلی حساس شده اند بدانید چیزی در آن هست.
اما اولیا در جنجالی ترین قسمت از صحبت های خود در جواب به سوال دانشجویی که اصلاح طلبان را خائن به ملت و حمایت بوش از آنان را ننگ دانسته بود اظهار داشت که نه از دسته بندی ها و جریان های سیاسی خبر ندارد و نه هیچ گاه عضو حزبی بوده است، وی دلیل حمایت برخی چهره های شناخته شده اصلاحات از وی را شناخت آنها از وی در زمینه های مدیریتی دانست.
پاک نژاد: وزرات کشور در تایید صلاحیت ها درست عمل نکرد.
دکتر حسن پاک نژاد دیگر کاندیدای مجلس در ابتدا با تبیین جایگاه مجلس و وظایف آن بر به چالش کشیدن دولت مردان توسط نمایندگان تاکیدکرد.
وی در ادامه با انتقاد از برخی  سیاست های اقتصادی دولت، افزایش سرمایه گذاری را راه حل کنترل تورمی دانست که در بسیاری از موارد ریشه های روانی دارد و با تاکید بر نیاز بودن سهمیه بندی به شکل اجرای آن انتقاد کرد و خواهان عرصه بنزین آزاد در کنار بنزین سهمیه بندی شد.
پاک نژاد با اشاره به رد صلاحیت بسیاری از کاندیداها در مرحله اول انتقادات را متوجه وزارت کشور و هیئت های اجرایی دانست.
این کاندیدای مجلس هشتم در ادامه با تاکید بر حق کشورمان در زمینه استفاده از انرژی هسته ای تصویب قطعنامه سوم شورای امنیت علیه کشورمان را محکوم کرد.
وی در پایان با ذکر انتقاداتی از دولت نهم خواستار استقلال بیشتر مجلس هشتم در ارتباط با دولت شد.
صدرالساداتی: مهم ترین اصل در اقتصاد، اقتصاد اسلامی است.
دیگر کاندیدای شرکت کننده در این میزگرد، حجت الاسلام سید مهدی صدرالساداتی با قرائت دعای فرج سخنان خویش را آغاز کرد، وی با بیان وظایف نمایندگان بر اینکه نماینده باید واسط بین مردم و مسئولین باشد بر حضور مستمر نمایندگان در حوزه انتخابیه خود تاکید کرد.
وی در ادامه با استدلالاتی از قرآن مجید بر لزوم وجود نظارت استصوابی تاکید کرد واز طرف دیگر خاطر نشان کرد که عملکرد دستگاه نظارتی در این انتخابات بسیار ضعیف بود زیرا قوانین مشخص هستند، ولی ناظران قاطعیت لازم را برای اجرای قوانین نداشتند.
صدرالساداتی در ادامه سهمیه بندی بنزین را امری ضروری و آن را به نفع مردم دانست.
وی در ادامه با تاکید بر اصل عزت و حکمت در سیاست خارجی بر حق ایران در دستیابی به انرژی هسته ای تاکید کرد.
ایشان در ادامه ضمن حمایت قاطع از دولت نهم به ذکر بیاناتی از مقام معظم رهبری در حمایت از دولت نهم پرداخت، وی در ادامه تاکید کرد مجلس هشتم باید ضمن حفظ استقلال خویش باید تا حد ممکن با دولت همکاری کند و مددکار دولت در پیشبرد برنامه هایش باشد.
نصرالهی: جامعه ما در حال گذار است و دموکراسی را تمرین می کنیم.
دکتر زهرا نصرالهی دیگر کاندیدای شرکت کننده در این میزگرد بود که در ابتدا با اشاره به شعار گرایی  کاندیداها، خود مردم را عامل اصلی این مسئله دانست که همیشه از این کاندیداها استقبال میکنند.
وی در ادامه با بیان اینکه ما در جامعه ای در حال گذار زندگی می کنیم و دموکراسی در کشور ما به بلوغ نرسیده است با تاکید بر لزوم وجود نظارت در انتخابات بیان کرد: لزوماً اتفاقاتی که در جامعه می افتد ایده آل نیست.
نصرالهی در ادامه ضمن انتقاد به نظرات اقتصادی اولیا(دیگر کاندیدای حاضر در جلسه) با اشاره به مساوی بودن رابطه پول و کالا برای کاهش تورم تصریح کرد: افزایش قیمت نفت قطعا تورم را بالا خواهد برد و با توجه به اینکه اقتصاد ما نفتی است از زمان ورود این محصول به چرخه اقتصاد یعني سال 1353 به بعد به طور متوسط سالانه حدود 25 درصد تورم داشته‌ایم و این امر به سبب درک ساده ما از نفت و استفاده نادرست از آن می‌باشد.
وی افزود: مالیات گرفتن از مردم دشوار است زیرا مردم به یارانه‌ها وابسته شده‌اند لذا دولت از نفت استفاده می‌کنند و این بسیار ضرر رسان می‌باشد و باید مردم به این درک برسند که بخشی از عملکرد دولت‌ها ناشی از انتظارات نادرست مردم است، ما یکی از مصرفي‌ترین ملت‌های دنیا هستیم و این مشکل باید بر طرف شود و دولت باید در مسیری گام بردارد که در دراز مدت حذف یارانه صورت گیرد و با کمک سهمیه‌بندی از این وابستگی و توقعات نادرست رهایی یابیم.
این کاندیدای مجلس هشتم در ادامه با بیان اینکه ما الگویی عملی هم چون امام حسین(ع) داریم، بر استقامت و پایداری بر روی اصول در سیاست خارجی و نیز حق ما در استفاده از انرژی هسته ای تاکید کرد.
حواشی:
علاوه بر دانشجویان تعدادی از اساتید دانشگاه، ریاست دانشگاه، معاون دانشجویی فرهنگی و نیز مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد درجلسه حضور داشتند.
 در اواسط جلسه یکی از طرفداران کاندیدایی دیگر که به این جلسه دعوت نشده بود با ایجاد سر و صدا قصد برهم زدن جلسه را داشت که با اقدام مسئولین مراسم و حمایت دانشجویان حاضر مجبور به ترک مکان برگزاری شد.
یکی از دانشجویانی که به عنوان تریبون آزاد سوال شفاهی مطرح می کرد، خواستار حضور کاندیدایی خوش تیپ در مجلس شد.
یکی از دانشجویان طرفدار مهندس اولیا با دادن نامه ای به ایشان، از وی خواست تا کمتر با لهجه یزدی صحبت کند.
بعضی از طرفداران کاندیداها بر خلاف قانون و قراری که با کاندیداها گذاشته شده بود، اقدام به پخش اقلام تبلیغاتی در میان حضار کردند.
پس از پایان مراسم عده ای از دانشجویان با حلقه زدن  به دور مهندس اولیا ، نسبت به عدم حمایت وی از اصلاح طلبان اعتراض داشتند.
 
یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا